zaterdag 7 november 2015

Slagroomsoesjes

Ik hou van slagroomsoesjes! Niet die uit de diepvries trouwens want die zijn vaak zo zompig. Het soezendeeg komt niet tot zijn recht dan. Dus hoogste tijd om zelf eens een poging tot soesjes maken te doen....Zet de oven op 200 graden om voor te verwarmen. Spoel een steelpan om met water. Doe in de steelpan de melk en het water samen met de roomboter. Laat dit op matig vuur warm worden tot de boter gesmolten is en goed vermengd. Als het geheel kookt, zet je de pan even van het vuur af om de bloem met een pollepel of spatel erdoor te mengen. Terug op het vuur tot je deeg als een soort bal loslaat. Dat duurt niet zo lang. Dan mag het weer van het vuur. Nu moet je 1 voor 1 de eieren erbij doen. Maar je mag pas het volgende ei erbij doen als het eerste helemaal is opgenomen in je beslag/ deeg. Daar moet je goed voor roeren. Maar dan ben je klaar om hoopjes te maken op een bakplaat met bakpapier. Je kunt ze ook met een spuitzak opspuiten, maar dat vond ik een hoop gedoe. Dus ik heb hoopjes gemaakt met twee lepeltjes. Hou wel wat tussenruimte want ze worden nog iets groter. Dat hoop je in ieder geval want het deeg moet luchtig worden...ze moeten 15 minuten in de oven. Ik heb met deze hoeveelheid 18 soesjes gemaakt die eigenlijk toch groter uitvielen dat die gebruikelijke kleine soesjes die je zo koopt in de supermarkt. Maar niemand klaagde daarover ;-). Terwijl ze aan het afkoelen waren, zakten sommige soezen wat in. Ik raakte daar gestrest van, maar ik had beter naar mijn man moeten luisteren. Hij zei heel rustig dat het geen probleem zou zijn omdat de slagroom er nog in moest. Hij kreeg helemaal gelijk! De slagroom kloppen met de mixer samen met een zakje klopfix en de suiker. De slagroom in een spuitzak doen. Op de bodem van een soes een klein gaatje maken en via die weg spuit je de slagroom in de soes. En zo heb je dan een heerlijke slagroomsoes. Voor het serveren nog wat poedersuiker erover en lekker smikkelen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten