donderdag 24 december 2015

Bladerdeegkerstboom


Mijn vader is nog altijd actief op facebook. Dat doet niet iedereen van bijna 84! Hij zette onlangs een filmpje op mijn tijdlijn waarin iemand een reusachtige kerstboom maakte van bladerdeeg. Natuurlijk was ik meteen nieuwsgierig. Het leek mij leuk om een kerstboompje te maken wat je bijvoorbeeld bij een soepje zou kunnen eten, als kerstlunch of als snack met de feestdagen. Dus ging ik vanmorgen aan de slag! Je hebt voor 1 boompje 2 plakjes bladerdeeg nodig, maar je houdt wel stukjes bladerdeeg over. Het handigst is als je bladerdeeg nog bevroren is, dan kun je goed de vorm van de kerstboom uitsnijden. Op de foto kun je zien, welke vorm het moet zijn. Tip is om het gewoon uit te meten als je het niet zo simpel vindt. Een inkeping maken in het midden bovenaan kan handig werken. Maar ik vertrouw erop dat het je gaat lukken. Verwarm ondertussen de oven op 200 graden. Als je de buitenkant klaar heb qua vorm, bestrijk je 1 boompje met wat pesto. Strooi een beetje geraspte kaas erover. Nu moet je de andere bladerdeegboom erop leggen. Snij de takken in. Draai ze voorzichtig wat rond zodat er een draai in komt. Leg ze voorzichtig op een bakplaat met bakpapier. Bestrijk je boompje met wat kruidenolie. Het recept hiervoor kun je op mijn blog vinden. Heb je daar geen tijd voor, neem je wat gewone olijfolie. Tot slot wat Italiaans zeezout erover. Ook dat recept vindt je op mijn blog. Ook hiervoor geldt dat je ook gewoon zeezout kunt pakken. Je boompje moet 20 minuten in de oven dan is hij heerlijk en feestelijk tegelijk. Lekker met een beetje knoflooksaus om te dippen. Van de restjes deeg heb ik reepjes gesneden en een ster uitgestoken. Tussen de reepjes weer wat pesto en kaas, draaien en een kransje van maken. Ster erop, bestrijken met olie en bestrooien met zout. Deze hoeven iets korter in de oven. Je kunt ze zelfs nog met een koordje ophangen. Als er jonge kinderen mee eten die geen pesto lusten, kun je dit vervangen door een beetje ketchup. Volgens mijn zoon smaakte die ook prima. Merry christmas!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten