zondag 27 december 2015

Hartig breekbrood


Ik postte een paar dagen geleden al de zoete variant van breekbrood, maar ik moest toch zelf ook even een hartige variant uitproberen voor bij de gourmet. Omdat mijn tafel vol zat met 7 goede eters, besloot ik er twee te maken. Eentje met pesto en een zonder. Meteen nog even een andere vorm uitgeprobeerd naast de kerstboom. Zo weet je tenminste dat alle vormen mogelijk zijn, zelfs een krans. Doe de bloem, gist, roomboter, zout en lauwwarm water in een mengkom. Kneed dit tot een soepel deeg. Het kan zijn dat je wat meer water of juist wat meer bloem nodig hebt. Doe de italiaanse kruiden, de kruidenolie en bruschettakruiden erbij en meng dit goed door het deeg. Heb je geen kruidenolie op voorraad, kun je olijfolie gebruiken. Deel nu het deeg in twee gelijke delen. Door 1 gedeelte de eetlepel pesto mengen door opnieuw goed te kneden. Doe beide deegballen in een eigen kom, dek af met een schone theedoek en zet op een lekkere warme plek neer. Het moet een uur rijzen. Na dit uur kneed je het deeg kort door. Deel het op in balletjes van ongeveer 45 gram. Je hebt 11 bolletjes nodig voor een leuke kerstboom. Ook de krans bestaat uit 11 bolletjes plus een strikje. Het strikje heb ik gemaakt door een lange sliert te draaien tussen mijn handen en vervolgens in de juiste vorm te leggen. Leg bakpapier op een bakplaat. Leg de bolletjes aansluitend op elkaar in de gewenste vorm. Nu komt de tweede keer rijzen, dit keer is een half uur genoeg. Opnieuw onder de theedoek op een warme plek. Verwarm de oven voor op 200 graden. Maak ondertussen een mengsel van kruidenolie en geperste knoflook. Als het breekbrood klaar is met rijzen, mag je de bovenkant bestrijken met een kwastje. Sesamzaadjes en zeezout naar smaak erover strooien. In 20 minuten heb je twee heerlijke breekbroden klaar, tenminste als je een grote oven hebt, anders moet je ze na elkaar bakken natuurlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten