dinsdag 29 december 2015

Tagliatelle (zelf pasta maken zonder machine)


Ik zag onlangs in het grappige kookprogramma ' ready, steady, cook' dat je ook op een snelle manier pasta kon maken zonder pasta machine. Zo'n machine lijkt me best grappig, maar ze zijn prijzig en in de praktijk gebruik je het apparaat misschien vrij weinig. Dus word ik enthousiast van eenvoudige alternatieven. Dit is echt de simpele versie want er zit zelfs geen ei in. Het schijnt in een deel van Italië juist gewoon te zijn om geen ei te gebruiken. In een ander deel is het ei juist onmisbaar. Bij mij was het meer omdat ik geen eieren meer over had...Doe alle ingrediënten in een mengkom. Het zout heb ik niet afgewogen. In de praktijk doe ik eerder te weinig zout in deegwaren, dus ik laat het even aan je eigen gevoel over hoeveel je neemt. Je kunt natuurlijk altijd nog wat 'nazouten' als de pasta klaar is. Je moet er nu een mooi soepel deeg van kneden, natuurlijk lekker met de hand. Dat duurt wel een paar minuten. Als dat voor elkaar is, pak je een deegroller en bloem. Leg voldoende bloem op het aanrecht en doe ook wat op de deegroller. Rol je deeg goed uit, gooi steeds wat bloem erover. Als het mooi dun is uitgerold, dan doe je opnieuw bloem erover strooien. Vouw het deeg losjes dubbel, strooi opnieuw bloem en vouw nog eens dubbel. Als je genoeg bloem hebt gestrooid, zal het deeg niet aan elkaar gaan plakken. Troost je als het gebeurt...met de gedachte dat het mij net zo gebeurde. Ik heb toen opnieuw de boel uitgerold, waarna het wel lukte. Snij met een scherp mes reepjes en nu schud je het deegreepje los tot je een lange sliert tagliatelle hebt. Blijf dit herhalen tot je deeg op is. Nu moet je een grote pan pakken en voldoende water koken. In het kokende water doe je een scheutje olijfolie en vervolgens de tagliatelle slierten. Het hoeft maar 3 à 4 minuten te koken. De tagliatelle afgieten en aan tafel! Je kunt een heerlijk eenvoudige pasta serveren door er een lepel pesto door te mengen op je bord en wat geraspte kaas erover te doen. Stokbroodje met kruidenboter erbij, tomaat met mozzarella of sla en meteen een smakelijke maaltijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten