woensdag 2 december 2015

Italiaanse meergranenbroodstengels

Dit zijn gewoonweg geweldige broodstengels! Ik heb al vaker broodstengels gepost, ik weet het. Maar van deze werden we allemaal een beetje stil...ik heb een broodbakmachine dus ik gooi de broodmix met de 20 gram roomboter en het benodigde water in de machine. Zet hem dan op het programma ' deeg kneden'. Bij mij duurt dat anderhalf uur. In die tijd heb je ruim de gelegenheid om het andere werk te doen. Pluk wat verse kruiden, ik heb peterselie, rozemarijn en basilicum genomen. Was en snij dit in kleine stukjes. Snij de kipreepjes en hamblokjes in heel kleine stukjes. Dit mag bij de verse kruiden, net als de geraspte kaas en de andere kruiden. Pers de knoflooktenen erboven. Hussel alles door elkaar. Als je deeg klaar is, doe je het in een mengkom. Doe alle ingrediënten erbij en kneedt het met de hand goed door elkaar. De olijfolie kun je toevoegen om het deeg soepel genoeg te krijgen. Maak er dan 10 bolletjes van. Je kunt eventueel met een weegschaal zorgen dat de bolletjes ongeveer even zwaar zijn. Ik ben zelf niet zo goed in schatten, dus ik vind dat wel handig. Zo voorkom je een te groot verschil tussen de broodstengels ( anders is de een al donkerbruin en de ander nog niet gaar...). Draai van de bolletjes stengels door tussen je handen te draaien. Je weet wel, zoals je vroeger een kleislang maakte ;-). Leg de stengels op bakpapier wat dan weer op een bakplaat ligt. Als je 10 stengels klaar liggen, leg je er een schone theedoek over. Het moet dan nog een half uur rijzen. De oven mag op 200 graden voorverwarmen. Voor het bestrijken smelt je de roomboter, pers de knoflook erboven en doe de sesamzaadjes erin. De sesamzaadjes met knoflooksmaak heb ik uit een aziatische groothandel, maar je kunt ook gewone sesamzaadjes nemen natuurlijk. Die verkopen ze wel in de supermarkt. Goed door elkaar mengen. Na het rijzen bestrijk je de stengels met een kwastje. Dan bestrooien met wat zeezout. 20 minuten in de oven. Heerlijk met een beetje roomboter of kruidenboter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten