zaterdag 5 maart 2016

Jan Hagel koekjes


Ik kreeg onlangs heel lief van iemand een zakje greinsuiker. Ik was ernaar op zoek geweest omdat ik dit wilde gebruiken op de ontbijtkoek die ik vaker zelf maak. Het is online te koop, zo werd me verteld. Maar door het zien van die witte suikerkorreltjes, moest ik meteen denken aan Jan Hagel. Die koekjes vond ik als kind al zo lekker. Dus die moesten natuurlijk gemaakt worden. Ik heb geen amandelschaafsel als garnering gebruikt, alleen greinsuiker. Vanwege twee praktische redenen: mijn zoon vindt dat niet zo lekker en ik had het niet meer in huis.
Mix de boter en de basterdsuiker door elkaar. Klop het ei los in een ander kommetje. De helft van het ei doe je bij de boter en suiker. Het kaneel en het zout mogen er ook bij. De bloem en het bakpoeder gaan via de grote zeef bij het geheel. Met de mixer alles goed door elkaar mengen. Met de hand tot een samenhangend deeg kneden. Doe het vervolgens even in plastic folie in de koelkast. Laat het daar een half uur rusten zodat het deeg stevig genoeg is. Nu heb je wat bloem nodig want je moet het deeg op de aanrecht uitrollen met een deegroller. Het is de bedoeling dat je een deeglap van een halve cm dik maakt. Dan snij je het netjes rechthoekig af. Dit leg je op bakpapier op een bakplaat. De oven mag voorverwarmd worden op 170 graden. Bestrijk het deeg met het overige ei met behulp van een kwastje. Strooi de greinsuiker erover. De koekjes moeten net iets korter dan een kwartier in de oven. Snij met een scherp mes in het formaat koekjes dat je wilt hebben. Laten afkoelen en dan snel proeven! Lekkerrrrr....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten