zaterdag 23 april 2016

Havermout walnoot repen


Dit is nu typisch zo'n geval van een mixje: gezond en minder gezond. De walnoten en havermout zijn prima voor je, maar ja die fudge enzo...Eigenlijk past dat heel goed bij mij, want een echte health goeroe zal ik nooit worden. Daarvoor ben ik een tikkie te bourgondisch zullen we maar zeggen.
Ik heb de basis voor deze repen gevonden op het leuke blog 'inmyredkitchen', maar ik heb de hoeveelheden, verhoudingen en toevoegingen wat aangepast. Bovendien bleek ik per ongeluk mijn oven te laag te hebben gezet. Maar dat pakte goed uit. In het oorspronkelijke recept moesten ze 20 minuten op 175 graden. Ik had de oven op 125 graden gezet (gewoon teveel tegelijk willen doen, dan loopt het soms mis). Maar na 20 minuten merkte ik wel dat het niet opschoot. In totaal stond bij mij de oven een 30 minuten op 125 graden en daarna heb ik de oven nog een kwartier op 175 graden gezet. Maar het resultaat was een mooie gekleurde reep, die een bite heeft, maar niet teveel. Hoe jij het gaat aanpakken, kies zelf maar. Ik ga de volgende keer gewoon weer voor de opbouw in graden.

Wat heb je nodig?
100 gram havermout
100 gram walnoten
2 eetlepels witte basterdsuiker
Snufje zout
1 theelepel kaneel
2 eetlepels pindakaas
2 eetlepels caramelstroop
6 eetlepels honing
1 theelepel water
50 gram fudge
50 gram gele rozijnen
30 gram chocodrops of stukjes chocolade

In een mengkom doe je de suiker, havermout, het snufje zout en de kaneel. Meng dit door elkaar met een garde. Met een staafmixer maak je de walnoten wat fijner. Niet te fijn, het mogen nog gewoon herkenbare stukjes noot zijn. Doe de noten bij de havermoutmix. In een apart bakje ga je nu de caramelstroop (staat naast gewone schenkstroop in de meeste supermarkten), de honing en pindakaas doen. Ook dat beetje water erbij, dan kun je het makkelijker mengen. Doe dit bij de walnoot/havermout mix. Spatel door elkaar.
Snij de fudge in kleine stukjes. Deze gaan ook bij je mix, samen met de chocodrops (of stukjes chocolade) en rozijnen. Bekleed een geschikte ovenschaal met bakpapier. Als je de schaal invet, plak je bakpapier handig vast. Doe het mengsel erin en druk het een beetje aan. Het mag ongeveer 2 cm dik zijn. Later snij je er repen of stukken van. Nu gaat het dus in de oven op de snelle of langzame manier (zoals je hierboven kunt lezen). Laat na de baktijd je havermout walnoot repen afkoelen op een rooster. Dan moet je vervolgens de naam eer aandoen en er nog repen van snijden met een goed mes. Een stevig tussendoortje. Kun je de trek wel even mee stillen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten