zondag 17 april 2016

Zalm van de bbq

Als wij barbecueën (wat een woord!), dan is mijn man onze grillmaster. Hij maakt een top vuurtje en behandelt het vlees met liefde. Dat klinkt misschien overdreven, maar het is echt helemaal zijn ding. We hebben echt een min of meer vaste taakverdeling. Ik marineer de kipsaté, maak kruidenboter en bedenk bijgerechtjes. Een van onze terugkerende gerechtjes is zalm van de bbq. Het recept is simpel, maar ik wilde het jullie toch vertellen. Ik heb namelijk wel gemerkt dat ook simpele gerechten kunnen zorgen voor inspiratie! Herkenbaar? Ik ben de eerste die zal aanmoedigen om een recept weer naar je eigen hand te zetten. Ik gebruik, zoals je op de foto ziet, een aluminium bakje. Dat moet je een beetje invetten. Maar eerst maar eens de zalm schoonmaken. Ik koop wel vaker een zalm met huid. Maar de huid, daar houden mijn mannen niet zo van, dus die haal ik eraf.
Ik doe dat door de zalm met de huid naar boven te leggen op een snijplank. Ik gebruik een scherp glad mes en maak een beginnetje aan de rechterkant. Dan leg ik mijn linkerhand op de huid en laat het mes verder zijn werk doen. Gebruik niet een te scherp mes, want ik wil geen ziekenhuisbezoek op mijn geweten hebben. Maar op deze manier lukt het mij om alleen de huid weg te halen en niet veel van de kostbare zalm. Bovendien 'slacht' je de vis niet. Nu kun je het in blokjes snijden van ongeveer 3 cm. Ik heb expres geen hoeveelheden opgeschreven bij dit recept omdat het nogal afhankelijk is van wat je nog meer gaat eten van de bbq. Ik zou niet teveel gram per persoon rekenen. Max. 100 gram per persoon is waarschijnlijk genoeg. Voor het op smaak brengen gebruik ik simpelweg viskruiden. Die krijg je soms al bij de zalm erbij. Wrijf de kruiden er wat in. Voor de smaak doe ik er dan wat kruidenolie over. Per 100 gram vis een theelepel ongeveer. Als je dan ook nog een theelepel kappertjes en zongedroogde tomaat toevoegt, ben je al bijna klaar. Nu nog een theelepeltje citroensap. Extra peper, halve cherrytomaatjes en een uitgeperste knoflook zijn een goede aanvulling. Laat de zalm garen op het rooster van de bbq. De zalmblokjes af en toe keren. Het is vrij snel gaar. Laat het niet te lang staan, anders wordt je zalm te droog. Max 5 minuten in totaal.

Dus de benodigdheden nog even op een rij per persoon: 100 gram zalm, viskruiden, theelepel kruidenolie, theelepel kappertjes, theelepel zongedroogde tomaat, theelepel citroensap, indien gewenst knoflook, peper en cherrytomaatjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten