vrijdag 20 mei 2016

Baklava


Ik hou wel van Grieks eten en dus ook van Griekse lekkernijen. Dus baklava hoort er bij! Het was al weer een tijdje geleden dat ik het had gemaakt. Daardoor maakte ik veel te veel en liet ik het wat aan de lange kant in de oven. Uiteraard heb ik het recept voor jullie aangepast. Met de onderstaande hoeveelheden heb je 9 stukjes, niet te groot, maar dat hoeft ook niet want het is best machtig. Bovendien heel lekker in combinatie met een bolletje ijs als je het als toetje wilt serveren.

Dit heb je nodig:
80 gram filodeeg
100 gram walnoten
Halve theelepel kaneel
Halve theelepel koekkruiden
Kwart theelepel gemalen kruidnagel
30 gram bruine basterdsuiker
50 gram roomboter
1 sinaasappel voor de rasp en sap
75 gram kristalsuiker
50 gram honing

Haal het filodeeg uit de vriezer. Leg dit in een vochtige theedoek. Want anders droogt het meteen uit. Op deze manier kan het ontdooien zonder dat het te breekbaar wordt. Maak de walnoten fijn met hulp van de staafmixer. Meng door de walnoten de bruine basterdsuiker, kaneel, koekkruiden en kruidnagel. Pak een ovenschaal en vet deze in. Smelt de roomboter in de magnetron. De oven voor verwarmen op 175 graden. Nu moet je kijken of je filodeeg al de juiste maat heeft voor je ovenschaal. Anders kun je het op maat knippen met een schaar. Je moet er voorzichtig mee omgaan, want het breekt snel. Haal er 1 laagje af en besmeer het met de gesmolten boter. Dan nog een laagje deeg en weer boter en nog eens. Dan mag het notenmengsel erop. Ik deed steeds een flinke opscheplepel. Dan weer een paar laagjes deeg met boter, dan weer noten. Je eindigt met laagjes deeg. Ik heb 3 lagen walnoot gemaakt. Probeer alvast de verdeling met een mes te maken door inkepingen te maken. Je moet straks 9 stukjes krijgen. Nu gaat de baklava in de oven. Ik had het er een half uur in, dat was dus echt te lang. Ik denk dat 20 tot 25 minuten prima is. Terwijl de baklava in de oven staat, kun je de siroop maken. Boen de sinaasappel en rasp de schil. Pers de sinaasappel uit. Je moet ongeveer 100 ml sap hebben met de rasp erin. Doe de kristalsuiker erbij en breng aan de kook. Roeren en laten inkoken. Na een minuut of 10 mag de honing erin. Nog even zachtjes laten pruttelen. Daarna van het vuur af en wat laten afkoelen. Als de baklava uit de oven komt, doe je met een lepel flink siroop erover. Je houdt waarschijnlijk wel wat over, maar dat kun je dan, indien gewenst nog over je bolletje ijs doen. De baklava moet een beetje plakkerig en smeuïg zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten