dinsdag 24 mei 2016

Bokkenpootjestaart met Griekse yoghurt


Op Facebook zag ik bij iemand een bokkenpootjestaart voorbijkomen. Ik had er nog nooit van gehoord. Dus ging ik op zoek en inderdaad er zijn heel wat recepten van te vinden. Ik wilde niet alleen een zoete smaak krijgen dus koos ik ervoor om de melk te vervangen voor Griekse yoghurt. Met een friszoet resultaat. Het is wel een taartje wat je niet te lang moet laten staan. Het gaat snel in smaak achteruit. Het is maar dat je het weet. De hoeveelheden zijn dan ook geschikt voor een bescheiden taartje. Ik maakte een vierkante (maat 15 bij 15 cm). Handig om in een springvorm te maken met om te beginnen een stuk bakpapier op de bodem.

Maar ik zal eerst vertellen wat je aan boodschappen nodig hebt:
1 pak bokkenpootjes
8 bastognekoeken
50 gram roomboter
250 gram Griekse yoghurt
1 pakje kloppudding vanille
5 eetlepel advocaat
250 ml slagroom
1 zakje vanillesuiker
1 zakje klopfix

De bodem bevat verkruimelde bastognekoeken. Die moet je dus fijnmaken. Bijvoorbeeld in een theedoek en dan met de deegroller tekeer gaan. Smelt de roomboter en roer dit door de bastognekruimels. Dit is de bodem van je taart. In veel recepten gebruiken ze alleen de bokkenpootjes maar dat leek me veel te slap en kruimelig, dus vandaar mijn keus. Druk de kruimels aan met de bolle kant van de lepel. Snij nu 4 van de bokkenpootjes in kleine stukjes en strooi deze over de bodem. Doe in een mengkom de Griekse yoghurt met de advocaat en meng met de kloppudding. Mix dit volgens de instructie op het pakje. In een andere beker klop je met de mixer de slagroom met de vanillesuiker en klopfix. Dat wordt snel stevig. Spatel nu de kloppudding en de slagroom door elkaar. Giet dit over de taartbodem. Maak de bovenkant netjes glad met een spatel. Nu snij je opnieuw 5 bokkenpootjes in kleine stukjes. Strooi over de taart. Snij nu 3 bokkenpootjes door de lengte. Versier hiermee de bovenkant van je taart. Laat de taart opstijven in de koelkast. Dat is met een paar uur wel in orde. Dan kun je voorzichtig (eerst met een mes langs de rand testen of het makkelijk los gaat) de springvorm verwijderen en de taart op een bordje zetten om te serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten