dinsdag 31 mei 2016

Spritsen


Ik hou van spritsen. Mijn zoon houdt van spritsen. Mijn man dacht dat hij niet van spritsen hield. Tot nu. Gisteren was ik even boven en had hij al koffie gezet. Ik bood hem een sprits aan. Hij bekende dat hij er net 3 achter elkaar had opgegeten. Daar kan ik dus alleen maar van grijzen...
Spritsen maak je met behulp van wrijfdeeg. Om te beginnen heb je een schone aanrecht of werkplek nodig, die je vervolgens weer vies maakt. Maar eerst zal ik verklappen wat je nodig hebt!

150 gram zachte roomboter
Half zakje vanillesuiker
100 gram witte basterdsuiker
Helft van een losgeklopt ei
200 gram bloem

Je start door de zachte roomboter met de basterdsuiker en vanillesuiker op de aanrecht te leggen. Je klopt 1 ei los in een bakje, je hebt de helft nodig. De bloem weeg je vast af. Nu ga je de boter met de suiker mengen door te wrijven. Je wrijft net zolang tot je geen klontjes suiker meer voelt. Uiteindelijk is het een mooi zacht mengsel. Dan mag de helft van het ei erbij plus de bloem mag er boven gezeefd worden. Je kneed verder tot het een stevig deeg is. Met een spatel kun je alles bij elkaar verzamelen. Nu heb je een spuitzak nodig met een gekartelde spuitmond. De oven verwarm je voor op 160 graden. Op een bakplaat leg je bakpapier. Hierop spuit je zigzaggend de spritsen. Hou genoeg tussenruimte want ze worden nog wat groter. Na ongeveer 17 minuten zijn ze klaar. Laat ze afkoelen op een rooster. Zooooo lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten