dinsdag 2 augustus 2016

Bloemkoolpizza

Natuurlijk wilde ik weten of een pizza bodem van bloemkool te eten was! Het is de manier om de nodige koolhydraten te dumpen als je dus geen deeg gebruikt zoals normaal. Ik was stiekem best enthousiast. Het is wel een ander soort bodem, maar door het beleg is de pizza toch echt pizza voor mij. Dus ik nodig je uit om het eens te proberen. Ik at deze pizza alleen, mijn mannen vonden het experiment wat te gedurfd en hielden het bij pizzadeeg. Het was voor mij wel wat teveel, dus misschien kun je er wel met zijn tweeën van eten, zeker als je bijvoorbeeld een soepje vooraf neemt.

Dit heb je nodig voor de bodem:
450 gram diepvries bloemkool
1 ei
50 gram geraspte 30+ kaas
1 theelepel bruschetta kruiden
1 theelepel Italiaanse kruiden
Peper en zout

Dit kun je op de pizza doen:
Wat gezeefde tomaten (fritto)
30 gram kipreepjes
20 gram Coburger ham
2 theelepels Paturain 10%
1 theelepel groene pesto
1 eetlepel zongedroogde tomaat
6 groene olijven
Halve oranje paprika
4 cherry tomaatjes
40 gram geraspte 30+ kaas
Wat Italiaanse kruiden

Laat de bloemkool ontdooien. Maak de bloemkool fijn met een blender of een keukenmachine. De fijngemaakte bloemkool in een kom in de magnetron garen voor 3 minuten. Hierna moet je de bloemkool in een schone theedoek doen en zo goed mogelijk het vocht eruit knijpen. Dit uitlekken is belangrijk anders wordt de bodem veel te zompig. Verwarm de oven op 180 graden en leg een stuk bakpapier op een bakplaat. Meng de uitgelekte bloemkool met een losgeklopt ei, de kruiden en de geraspte kaas. Spreid dit uit op het bakpapier. Druk aan met een lepel. Deze bloemkoolbodem gaat 20 minuten de oven in. Ondertussen kun je de paprika en cherry tomaatjes kleinsnijden. Haal de bodem na 20 minuten uit de oven. Bestrijk met wat gezeefde tomaten. Verdeel alle ingrediënten over je pizza en eindig met de Italiaanse kruiden en de geraspte kaas. Nu gaat de pizza nog 10 minuten terug in de oven. Dan is het klaar om te smikkelen en smullen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten