donderdag 1 december 2016

Mandarijnenamandeltaart

Dit is een taartje wat ik heb gebaseerd op een recept van Jamie Oliver. Haha, dat klink alsof ik heel veel praatjes heb. Maar ik heb het gewoon wat simpeler gemaakt hoor. Het leek me leuk om iets te maken met mandarijnen, ik had er nog zoveel op de fruitschaal liggen namelijk. En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van.

Nodig:
4 mandarijnen
170 gram amandelmeel
70 gram zelfrijzend bakmeel
300 gram kristalsuiker
180 ml water
50 ml sinaasappelsap
150 gram roomboter
2 eieren
1 eetlepel limoensap
100 gram magere kwark
1 theelepel dr Oetker citroenrasp

Boen de mandarijnen goed schoon met een borsteltje. Je gebruikt ze met schil en al, vandaar dus. Snij de mandarijnen in plakjes. In een steelplan doe je 150 gram van de suiker en 180 ml water. Breng aan de kook en laat zachtjes pruttelen tot een siroop. Na 10 minuutjes gaan de mandarijnenplakjes erin. Nog een kwartier zachtjes laten koken. In een springvorm doe je op de bodem bakpapier. Vet de vorm in met wat boter. Leg hierin de mandarijnen plakjes. De rest van de siroop zet je weer op het vuur en voeg hier de sinaasappelsap bij. Nog 10 minuten koken en dan af laten koelen. De eieren scheiden en de eiwitten stijfkloppen. In een andere kom mix je de boter en de andere helft van de suiker. Hierbij doe je de eidooiers, limoensap en citroenrasp en opnieuw mixen. Meng de amandelmeel met de bakmeel en spatel dit door het mengsel. Hierna spatel je de kwark erdoor. Om te eindigen met het toevoegen van het stijfgeklopte eiwit. Doe dat in delen en behoedzaam zodat het wat luchtigheid kan behouden. De oven mag op 160 graden voorverwarmd worden. Doe het beslag bovenop de mandarijnenplakjes. Strijk netjes glad met de spatel. De taart gaat 45 minuten de oven in. Laat de taart afkoelen als hij klaar is en haal dan de springvorm eraf. Zorg er voorzichtig voor dat je de taart omkeert, want je wilt de bovenkant met de mandarijntjes zichtbaar hebben. Hierover giet je de sinaasappelsiroop.Tot slot kan ik je vertellen dat je een geweldig toetje hebt, als je bij een puntje van deze taart een bolletje sinaasappelijs serveert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten