donderdag 26 januari 2017

Krieltjes en chipolataworstjes uit de oven

Dit is nu zo'n recept waarbij ik me suf moet bedenken hoe je dit noemt. Want eigenlijk zit er van alles in, maar ja dan krijg je zo'n lange titel... Maar goed, redelijk belangrijke onderdelen zijn de chipolata worstjes en de krieltjes. Schrik niet, er zitten ook groentes bij hoor. Het is een totale maaltijd uit de oven. Lekker gegrild, dus weinig vet gebruikt (slechts 4 eetlepels olijfolie in totaal). Dat is toch beter dan wanneer je de worstjes en de krieltjes beiden gaat bakken in de koekenpan? Ik gebruik dan in ieder geval meer. Een uitdaging is altijd om de aardappels uit de oven goed gaar te hebben. Ik las ergens een manier die ik heb uitgeprobeerd dit keer en ik ben enthousiast over het resultaat.

Nodig voor 4 personen:
300 gram chipolata worstjes
600 gram mini krieltjes
2 rode uien
1 rode paprika
150 gram courgette
50 gram champignons
100 gram cherry tomaatjes
125 gram worteltjes
3 tenen knoflook
4 eetlepels olijfolie
2 eetlepels bruschetta kruiden
1 theelepel korianderblad
Peper en zeezout

De minikrieltjes stoom je eerst 5 minuten. Dat kun je doen door in een pan water te koken, hier bovenop een vergiet te plaatsen waar je de krieltjes in doet. Hier bovenop doe je vervolgens de deksel. Zo stomen ze prima. Hoef je geen super de luxe pan voor te hebben. Na 5 minuten haal je de vergiet eraf. Hierna kun je mooi in het water meteen de worteltjes 5 minuten koken. Die blijven anders ook te hard. Verwarm de oven voor op 200 graden. Leg bakpapier op een flinke bakplaat. Nu ga je de verschillende groentes wassen en stukken snijden. Niet te klein anders hou je weinig over na het grillen. Wat je klaar hebt, kun je vast op het bakpapier neerleggen. Dus uien, paprika, champignons in stukjes. De tomaatjes door midden. De courgette in stukjes. Strooi hier 1 eetlepel van de bruschetta kruiden over en een theelepel van de olijfolie. Schep even om en mik ook op de bakplaat. De worteltjes in stukjes snijden. De worstjes snij je in 3 stukjes. Mocht je langere hebben, doe je het natuurlijk zoals jij denkt dat het goed is. Jij kan dat! De krieltjes ook op de bakplaat erbij. Hussel alles op de bakplaat lekker om. Het liefst doe ik zoiets gewoon met mijn handen. Snij de knoflook teentjes in stukjes en verdeel over al het lekkers. Kruiden met het korianderblad, de rest van de bruschetta kruiden, peper en zeezout. Sprenkel de olijfolie eroverheen. De bakplaat gaat een half uur in de oven en na die 30 minuutjes kun je heerlijk smullen. Een salade is er lekker bij. Maar dat vind ik geloof ik al snel lekker bij een maaltijd. Je kunt hier genoeg recepten voor vinden op mijn blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten