zaterdag 4 februari 2017

Rösti uit de oven

Rösti was ook weer zoiets wat ik echt eens zelf wilde maken. En dit weekend was het dan zover. Vergezeld van gewokte prei en een gebakken visje. Mmmm... heel geslaagd! Ik had een bakplaat vol en het ging helemaal op. Als ik nu ook nog vertel dat mijn bakplaat best groot is (mijn fornuis is 90 cm breed), heb ik je vast overtuigd dat je dit ook eens moet proberen te maken. Als je niet teveel lekkerbekjes laat mee eten, heb je met dit gerecht misschien genoeg voor 4 personen. Maar wij hebben dus alles opgegeten met 3 personen.


Nodig:
600 gram vastkokende aardappels
3 eetlepels vloeibare roomboter
2 eetlepels olijfolie
50 gram Parmezaanse geraspte kaas
Chilipoeder, sweet chili, knoflookpoeder
Peper en zeezout

Schil de aardappels. Vervolgens rasp je de aardappels. Doe de aardappelrasp in een vergiet of grote zeef. Je moet de geraspte aardappels met koud water goed spoelen. Laat uitlekken. Neem een schone theedoek en spreid de aardappelrasp uit.
Droog het zo goed mogelijk. Eventueel gebruik je ook wat keukenrol in dit proces. Warm ondertussen de oven voor op 200 graden. In een kommetje meng je de vloeibare roomboter en olijfolie. Hierin doe je flink wat van alle kruiden. Meng door elkaar. Meng dit door de aardappelrasp. Verdeel nu de Parmezaanse kaas over de rasp en hussel nog eens om. Op een grote bakplaat leg je bakpapier. Verspreid de rasp goed over de bakplaat. In totaal gaat het 30 minuten in de oven. De eerste 15 minuten zet je de bakplaat zo laag mogelijk in de oven, Het laatste kwartier juist hoog in de oven. De temperatuur hou je op 200 graden. Het enige nadeel is dat het snel afkoelt. Dus zodra het klaar is, aan tafel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten