vrijdag 17 maart 2017

Mango citroen cheesecake

Okay. Hier ben ik dus officieel trots op. Ik kan er echt op kicken als ik een taart weet te bedenken die echt werkt. Ik snap niet dat deze taart niet verkocht wordt. Als ik wel eens cheesecake ergens neem, valt het me vaak tegen. Weinig smaak en een minder prettige structuur. Niets van dat alles met dit recept! Eerder maakte ik al cheesecakes met kruimeldeeg zowel onder als bovenop. Dat vond ik toch wel machtig. Dus probeerde ik deze combinatie en het werkt! Sorry, beetje arrogant, zo enthousiast over je eigen taart zijn. Probeer het zelf en oordeel...

Nodig:
175 gram Bastogne koekjes
75 gram roomboter
Vloeibare boter

500 gram kwark
100 gram witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
1 citroen (rasp en sap)
50 gram bloem
3 eieren
25 gram roomboter

150 gram mangostukjes
2 theelepels lemon curd

100 gram bloem
50 gram kristalsuiker
75 gram roomboter

In een springvorm van 24 cm doe je bakpapier op de bodem. Vet de vorm een beetje in met vloeibare boter. Maak de bastognekoeken tot kruimels. Dat kan op verschillende manieren: in een theedoek en dan de deegroller erover of met de hamer erop slaan. Als je een keukenmachine hebt, kies je die optie waarschijnlijk. Kost je ook minder zweetdruppels. Doe de verkruimelde bastogne in een kom. Smelt de 75 gram roomboter en vermeng dit met de kruimels. Doe dit als bodem op het bakpapier en druk het aan met een lepel. In een mengkom doe je de kwark, basterdsuiker, vanillesuiker en roer om. 1 voor 1 de eieren erbij doen en mengen. Boen de citroen goed schoon en droog af. Rasp de schil en pers de citroen uit. Zorg dat er geen pitjes inzitten. Het citroensap en rasp gaat door het kwarkmengsel. Smelt 25 gram roomboter en ook dit gaat erdoor. Zeef 50 gram bloem boven het mengsel en meng opnieuw. Giet het mengsel op de bastogne bodem. Warm de oven voor op 175 graden. Snij de mangostukjes klein. Meng dit met de lemon curd en verdeel het over de kwarklaag. je kunt snelle lemon curd zelf maken of kant en klare kopen. In een kom doe je de 100 gram bloem, kristalsuiker en roomboter. Maak hier een kruimeldeeg van (met je vingertoppen kneden), wat weer over de mango heen gaat. Voor de zekerheid doe ik een stuk aluminiumfolie om de bodem van de springvorm heen, want er lekt wel eens wat doorheen. Deze topper moet 70 minuten in de oven. Hoop dat je er net zo van kan genieten als wij deden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten